Reuma

Print

Wat is reuma?

Reumatoïde artritis is een van de meest voorkomende reumatische aandoeningen. In Nederland hebben ruim 2,3 miljoen mensen ermee te maken. Zowel op jonge als op oude leeftijd komt het voor. Het is een auto-immuunziekte met een onbekende oorzaak.

Wat zijn de symptomen van reuma?

De meest voorkomende symptomen / klachten bij reuma zijn pijn, zwelling van de gewrichten, vermoeidheid en stijfheid. Reuma kan een grote impact hebben op allerlei alledaagse bezigheden, omdat het bewegen vaak moeizamer gaat.

Hoe kun je reuma herkennen?

  • Gedurende een lange periode pijn in de spieren of gewrichten
  • De gewrichten worden dik en warm
  • Je voelt je stijf na een periode zonder beweging

De rol van voeding bij de behandeling van reuma

Mensen met reuma hebben vaak een tekort aan vitamine A, C en E en de mineralen ijzer, selenium en zink. Het is dus extra belangrijk om deze vitamines en mineralen in voldoende mate binnen te krijgen. Zorg daarom dat je voldoende graanproducten, groente, vlees, dieetmargarine voor op brood en vloeibare dieetmargarine of olie bij de warme maaltijd neemt. Als je gezond en gevarieerd eet, is het vaak niet nodig om extra voedingssupplementen te slikken.

Wanneer je door de reuma moeite hebt met eten bestaat het risico op een tekort aan voedingsstoffen of een te eentonige voeding. Dit kan leiden tot ondervoeding. In dat geval kun je het beste contact opnemen met een diëtist.

Daarnaast lijkt het erop dat bepaalde voedingsstoffen reumatische problemen ook helpen tegengaan. Zo zijn er aanwijzingen dat 1 tot 2 keer vis per week, waarvan één keer vette vis zoals zalm of makreel, de pijnbeleving en ochtendstijfheid kunnen verminderen.

Waar kun je verder op letten?

  • Om het makkelijker te maken om een (gezonde) maaltijd te serveren, kun je gebruikmaken van bijvoorbeeld voorgeschilde aardappelen of een maaltijdservice aan huis.
  • Kleine, aantrekkelijke maaltijden met veel kleur en smaak kunnen de eetlust extra stimuleren.
  • Drink minimaal 1,5 liter vocht per dag.
  • Gebruik voldoende vezels om de stoelgang te bevorderen. Vezels komen voor in groente, fruit en volkorenproducten.
  • Last van een droge mond of kauw- en slikproblemen? Gebruik dan meer vochtrijke of smeuïge producten, zoals vla, yoghurt, vruchtenmoes, aardappelpuree en maaltijdsoep. Ook kan de voeding worden gepureerd en brood kan bijvoorbeeld zachter gemaakt worden door het met vocht te besprenkelen.

Wat kan de diëtist betekenen?

Een diëtist kan helpen een volwaardige voeding te creëren en geeft handreikingen om het kauwen en slikken te vergemakkelijken. Een diëtist kan ook advies geven bij bijkomende klachten als obstipatie en misselijkheid. Ten slotte kan een diëtist indien nodig, hulp bieden bij drinkvoeding, supplementen en andere voedingsondersteunende middelen.

Wanneer contact opnemen?

  • Heb je reuma?
  • Wil je weten welke producten geschikt zijn bij reuma?
  • Wil je weten of je voldoende voedingsstoffen binnenkrijgt?
  • Val je ongewenst af? Of kom je ongewenst aan?
  • Verlies je soms controle over je eetgedrag?
  • Heb je moeilijkheden bij het slikken?
  • Heb je een eentonig voedingspatroon en weinig eetlust?

Neem dan vrijblijvend contact op voor een kennismakingsgesprek. Vaak blijkt er nog veel mogelijk om je voeding te verbeteren waardoor je van de reuma minder last hebt.

Links

Reumafonds
Nederlandse vereniging voor reumatologie