Hoog cholesterolgehalte

Print

Wat is een hoog cholesterolgehalte?

Cholesterol heeft een slecht imago. Toch is deze vetachtige stof essentieel om het lichaam goed te laten functioneren.

Er zijn twee soorten cholesterol: LDL (het ‘slechte’ cholesterol) en HDL (het ‘goede’ cholesterol). Vaak wordt er ook nog gesproken over triglyceriden. Dit is geen echt cholesterol, maar een andere vetachtige stof in het bloed.

Met een bloedonderzoek kan de huisarts het cholesterolgehalte meten. Het cholesterolgehalte is in orde wanneer deze binnen de volgende waarden (de ‘normaalwaarden’) blijft:

Totaal cholesterol < 5 mmol/liter
Ldl-gehalte <2,5 mmol/liter
Hdl-gehalte 1 of >1 mmol/liter (voor mannen)
1,2 of <1,2 mmol/liter (voor vrouwen)
Triglyceriden 1,7 of <1,7 mmol/liter

 

Wat zijn de verschijnselen?

Is je cholesterolgehalte te hoog, dan kan cholesterol in de vaatwanden achterblijven waardoor de vaten vernauwen. Hiermee wordt de kans op hart– en vaatziekten vergroot. Voorbeelden van hart- en vaatziekten zijn een beroerte en een hartinfarct.

De rol van voeding bij een te hoog cholesterol

Een gezonde voeding kan ervoor zorgen dat je cholesterolgehalte weer op een gezond niveau komt. Waar kun je op letten?

Vet

Begin met het minderen van verzadigd vet. Er zijn twee soorten vet: het een is goed voor het cholesterolgehalte, het ander juist niet. Een handig ezelsbruggetje is:

Onverzadigd vet = OK
Verhoogt het ‘goede’ cholesterolgehalte in het bloed.
Verzadigd vet = Verkeerd
Verhoogt het ‘slechte’ cholesterolgehalte in het bloed.

 

Meer onverzadigd vet
Hoe kun je ervoor zorgen dat je meer onverzadigd vet binnenkrijgt? Bijvoorbeeld door vaker vis te eten en gebruik te maken van vloeibare bak- en braadproducten. Let er wel op dat ook producten met onverzadigde vetten nog steeds heel calorierijk zijn. Eet deze dus niet in onbeperkte mate.

Minder verzadigd vet
Je kunt verzadigd vet beperken door minder vette vlees(waren), harde vetten, volle melkproducten en volvette kazen te eten.

Cholesterolrijke producten

Cholesterol komt ook als stof in bepaalde voedingsmiddelen voor. Vroeger dacht men dat het cholesterolgehalte in het lichaam hierdoor het meest werd beïnvloed. Inmiddels weten we dat dit niet klopt: verzadigde vetten hebben de meeste invloed op het cholesterolgehalte.

Toch is het verstandig cholesterolrijke producten te beperken. Voorbeelden van cholesterolrijke producten zijn eieren, orgaanvlees en volvette zuivelproducten.

Vezels

Oplosbare vezels zorgen ervoor dat er minder cholesterol in je bloed wordt opgenomen. Zorg er daarom voor dat je dagelijks 200 gram groenten en 2 stuks fruit neemt.

Afvallen

Door je lichaamsgewicht omlaag te brengen help je het cholesterolgehalte te verlagen.

Bewegen

Behalve met voeding kun je ook je cholesterolgehalte verlagen door middel van extra lichaamsbeweging. Dat is natuurlijk niet alleen goed voor je cholesterolgehalte, maar ook voor je lichaamsgewicht. Als je er een iets actievere levensstijl op nahoudt kan dat al schelen in gewicht. Kies bijvoorbeeld vaker de trap dan de lift of ga wandelen wat je normaal fietst.

Wat kan de diëtist betekenen?

Een diëtist kan helpen om je cholesterolgehalte te verlagen. Ze kan precies berekenen wat je per dag nodig hebt. Je komt te weten welke voedingsmiddelen je beter kunt vermijden en wat mogelijke alternatieven zijn.

Samen stel jou stelt de diëtist een dagmenu op dat gezond, haalbaar en toch smaakvol is. Ook kan ze je coachen om je nieuwe eetgewoonten in te passen in je dagelijks leven en, juist ook op de lange termijn, vol te houden.

Wanneer contact opnemen?

  • Is je cholesterolgehalte te hoog?
  • Wil je meer weten over verzadigde vetten en onverzadigde vetten?
  • Wil je meer weten over cholesterolrijke producten?
  • Wil je weten of je voldoende voedingsstoffen binnenkrijgt?

Neem dan vrijblijvend contact op voor een kennismakingsgesprek. Vaak blijkt het goed mogelijk om met de juiste voeding het cholesterolgehalte te verlagen.

Links

Voedingscentrum 
Hartstichting

Bel mij terug