Zwangerschap

Print

Tijdens de zwangerschap maakt je lichaam grote veranderingen door. Met voeding kun je hierop inspelen. Of je nu zwanger bent, zwanger wilt worden of zwanger bent geweest.
Wie zwanger is mag voor twee eten, wordt wel eens gezegd. Maar dat is onzin. Wel is het belangrijk, voor jou en de baby, dat je alle voedingsstoffen binnenkrijgt die je nodig hebt. Het beste kan je hiervoor de richtlijnen goede voeding aanhouden.

Vitamine D en foliumzuur

Tijdens de zwangerschap heb je extra behoefte aan vitamine D en foliumzuur:

  • Slik tijdens de zwangerschap per dag 10 microgram vitamine D. Zo houd je de botten van de baby en van jezelf gezond.
  • Slik vanaf het moment dat je zwanger wilt worden tot en met de eerste tien weken van je zwangerschap per dag 400 tot 500 microgram foliumzuur.  Dit verlaagt de kans op een open ruggetje bij de baby.

Aankomen

Iedereen komt aan tijdens de zwangerschap, de een wat meer dan de ander. Gemiddeld komen vrouwen 12 kilo aan. Zit je hier erg boven of onder? Dan kun je dit het beste bespreken met de gynaecoloog of verloskundige.

Lijnen tijdens de zwangerschap is niet goed. Hierdoor krijg je namelijk snel een tekort aan voedingsstoffen.

Tips

  • Vermijd buitenlandse zachte kazen die gemaakt zijn van rauwe melk, zoals ongepastereuriseerde mozzarella , brie en camembert. Deze kunnen besmet zijn met de listeriabacterie, waar de baby erg ziek van kan worden. Wat je wel gewoon kunt eten zijn boerenkazen, roombrie, Camembert en Boursin.
  • Eet niet te veel drop. In drop zit glycyrrhizine en dat kan de bloeddruk verhogen.
  • Laat het verschonen van de kattenbak aan iemand anders over. In de kattenbak zit een parasiet die gevaarlijk kan zijn voor de baby.
  • Vermijd rauw vlees of vacuümverpakte rauwe vis. Hierop kan deze parasiet (toxoplasmoseparasiet) of de listeriabacterie namelijk ook voorkomen.
  • Probeer niet te veel vitamine A binnen te krijgen. Dit komt bijvoorbeeld in grote hoeveelheden voor in lever.
  • Vermijd verder: alcohol, roken, ongewassen groente en gerechten met rauwe eieren.

Valkuilen

Als je zwanger bent gieren de hormonen door je lijf. Daardoor kan je trek krijgen in de raarste dingen, ook dingen die je voorheen nooit lustte. Het is helemaal niet verkeerd om daar af en toe aan toe te geven. Probeer echter wel maat te houden: heb je zin in salami, geef jezelf dat dan op brood en niet uit het vuistje.

Veel vrouwen stoppen tijdens de zwangerschap met sporten en bewegen, maar dat is helemaal niet nodig. Er zijn heel wat sporten die gewoon kunt blijven doen, zoals wandelen, fietsen, zwemmen, nordic walking en langlaufen. Want ook bewegen is goed voor jou en de baby.

Problemen

Doordat je lichaam zo sterk verandert, kunnen er allerlei kwalen ontstaan. Je kunt bijvoorbeeld last krijgen van reflux (oprispingen), obstipatie, misselijkheid en bloedarmoede. Door aanpassingen te maken in je voeding, kun je deze kwalen vaak goed tegengaan. De diëtist kan hierbij helpen.

Wat kan de diëtist betekenen?

Samen met jou bekijkt de diëtist hoe je eetpatroon er op dit moment uitziet. Zo kan ze beoordelen of je alle nodige voedingsstoffen binnenkrijgt. Wanneer er aanpassingen nodig zijn, helpt ze je een volwaardig dagmenu op te stellen. Wanneer je last hebt van zwangerschapskwalen, geeft de diëtist advies.

De begeleiding duurt zo lang je wilt, tijdens en ook na je zwangerschap. Zo blijven jij en de baby gezond, en kom je weer lekker snel terug op je oude gewicht.

Wanneer contact opnemen?

  • Ben je zwanger?
  • Wil je weten of je voldoende voedingsstoffen binnenkrijgt?
  • Heb je last van zwangerschapskwalen?
  • Ben je zwanger geweest en wil je weer terugkomen op je oude gewicht?
  • Wil je meer weten over  het gebruiken van bepaalde voedingsmiddelen als vis, alcohol, kaneel of drop tijdens de zwangerschap?

Neem dan contact op voor een vrijblijvend kennismakingsgesprek. Wij helpen je graag een eetpatroon te vinden waar moeder en kind gezond van blijven.

Links

Voedingscentrum
Het gezonde voorbeeld