Het FODMAP dieet

Print

Het FODMAP bij PDS
PDS is de meest voorkomende chronische darmstoornis, hierbij is er sprake van een verstoorde werking van de darmen. De precieze oorzaak hiervan is onbekend. Veel patiënten met PDS hebben baat bij specifieke voedingsadviezen die belangrijk zijn bij PDS. Meer informatie over deze voedingsadviezen kun je vinden op onze pagina over het prikkelbare darmsyndroom. Bij een bepaalde groep lijkt dit advies echter niet voldoende te helpen. Voor deze groep is het FODMAP dieet ontwikkeld.

Wat is FODMAP ?
FODMAP is een afkorting, elke letter staat voor een bepaalde groep koolhydraten waarbij is bewezen dat deze voor klachten kunnen zorgen.
In het kort komt het er op neer dat deze groepjes koolhydraten bij mensen met PDS niet goed opgenomen worden in de darm en daarbij voor klachten
zorgen (zoals lucht, obstipatie en diarree). Door minder/geen producten te eten die FODMaP’s bevatten kunnen je klachten sterk verminderen of zelfs verdwijnen. Uiteindelijk is het niet nodig om alle koolhydraten uit je voeding te elimineren.

Welke FODMAPS zijn er ?
De groepen koolhydraten zijn Oligosachariden, Disachariden, Monosachariden en Polyolen.
- Oligosachariden > fructanen (tarwe, rogge of gerst) en galactanen (peulvruchten).
- Disachariden > lactose (melkproducten);
- Monosachariden > fructose (bepaalde soorten fruit, honing en wijn);
- Polyolen > suiker alcoholen zoals isomalt, maltitol, mannitol, sorbitol en xylitol (zoetstoffen, bepaalde soorten fruit én groenten).

Hoe begin je met FODMap ?
Door het FODMAP arme dieet te volgen kan gekeken worden welke voedingsmiddelen goed en welke minder goed verdragen worden.
Een aantal weken volg je een zeer streng eliminatie/introductie dieet.
Daarna ga je één voor één bepaalde voedingsmiddelen weer toe voegen, waardoor zal blijken welke voedingsmiddelen klachten veroorzaken.

Wat kan een diëtist betekenen ?
Het is per individu verschillend hoe je op verschillende soorten koolhydraten reageert. Daarom kan het fijn zijn om samen met je diëtist te onderzoeken welke voedingsmiddelen bij jou klachten geven.

Wanneer naar de diëtist ?
- heb jij vaak last van een opgeblazen gevoel en/of winderigheid?
- Heb je een verstoorde stoelgang? diarree en/of obstipatie?
- Veroorzaakt het eten van specifieke producten buik klachten?
- Heb je behoefte aan praktische tips of heb je behoefte aan een weekmenu voor tijdens het dieet?

Neem gerust  contact op voor een vrijblijvend kennismakingsgesprek. Met de juiste voeding blijken darmklachten vaak heel goed onder controle te houden.