Vacatures & stages:

Voor vacatures en stageplaatsen verwijzen wij u graag naar de pagina's "Vacatures" of "stages"

vorige pagina

 13-08-2007

Vitamines: hoe meer hoe beter?

Onderstaand artikel is een reactie op het eerder geplaatste artikel "Voedingssuplementen mogelijk schadelijk". Over het algemeen geldt: Als u voor een supplement wilt kiezen neem dan een supplement van een bekend Nederlads merk met ongeveer 1 keer de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid (ADH). Dit is de hoeveelheid aan bijvoorbeeld vitamines die men per dag nodig heeft. Op de verpakking van een supplement staat aangegeven hoeveel erin zit.

Vergeet niet dat de normale voeding, bijvoorbeeld groente en fruit, veel gezonder is omdat ze tal van andere stoffen bevat.

Supplementen blijven zinvol
Het is allerminst de bedoeling dat mensen stoppen met het gebruik van supplementen, naar aanleiding van een Amerikaans onderzoek dat veel stof heeft doen opwaaien. Dat zegt Prof. Dr. Ir. Gertjan Schaafsma. Hij is bijzonder hoogleraar aan de Wageningen Universiteit en lid van de Wetenschappelijke Adviesraad van het Vitamine Informatie Bureau.

Een studie naar supplementen met anti-oxidanten (de vitamines A, C, E en beta-caroteen en het mineraal selenium) heeft begin maart veel aandacht gekregen in de media. Mensen zouden maar moeten stoppen met het gebruik van supplementen, omdat ze meer kwaad dan goed zouden doen. Dat beeld is niet juist, beklemtoont Prof. Schaafsma: ‘Anti-oxidanten zijn net als andere vitamines onmisbaar voor een goede gezondheid. De basis is evenwichtig samengestelde voeding. Dat is niet altijd mogelijk of voldoende en in die situaties moet je dus zorgen voor aanvulling, bijvoorbeeld via een supplement. Dat is dus wel degelijk zinvol. Het advies moet zeker niet zijn om supplementen volledig links te laten liggen.’
Er moet dus naar het oordeel van Prof. Schaafsma geen sfeer ontstaan waarin consumenten, die op een verstandige manier met supplementen omgaan, nu in één keer stoppen met het gebruiken ervan. Het Vitamine Informatiebureau benadrukt dat er omstandigheden zijn waarbij het gebruik van supplementen het overwegen waard of zelfs noodzakelijk is. Hierbij valt met name te denken aan mensen boven de 50 jaar (vitamine D), zwangere vrouwen (foliumzuur) en baby’s en kleine kinderen (vitamine K en D). Zo denkt ook de Gezondheidsraad erover, de officiële wetenschappelijke instantie die in Nederland de voedingsnormen opstelt.

Aanbevolen hoeveelheid
Wat moet de gemiddelde consument nu doen? Prof. Schaafsma denkt dat er niet veel hoeft te veranderen ten opzichte van de huidige praktijk, voor zover men op een verstandige manier met supplementen omgaat. ‘Belangrijk daarbij is de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid die voor vitamines en andere onmisbare voedingsstoffen is bepaald. Die ADH dekt de behoefte van vrijwel de gehele bevolking. Dus je moet ernaar streven dat je dat niveau haalt, ook voor de anti-oxidanten. Een goed effect van de Amerikaanse studie is wellicht dat mensen stoppen met hoog gedoseerde supplementen. Want het gezegde ‘hoe meer hoe beter’ gaat zeker niet op. In je lichaam moet een zekere balans bestaan, zodat het optimaal functioneert. Alles wat dat evenwicht verstoort, is ongezond. Er zijn voor bijna alle vitamines en mineralen veilige bovengrenzen bepaald en er is nu geen reden om aan die grenzen te tornen. Die grenzen geven aan dat het geen kwaad kan wanneer je meer binnenkrijgt dan de ADH. Dat verschilt trouwens sterk per vitamine. Vooral met vetoplosbare vitamines (A, D, E en K) moet je terughoudend zijn. Nogmaals: richt je op de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid.’ Voor de goede orde: supplementen van de bekende merken in Nederland blijven allemaal binnen de veilige grenzen.

Opzet studie
Uit de publicatie in het Journal of The American Medical Association(JAMA), die in feite in een zogenoemde meta-analyse de uitkomsten van 68 eerdere studies behandelt, komt naar voren dat beta-caroteen, vitamine A en vitamine E mogelijk de kans op overlijden zou verhogen. Over de opzet van de analyse is discussie ontstaan, die zich op twee aspecten concentreert. Ten eerste zijn er in de analyse veel studies betrokken waaraan ernstig zieke patiënten deelnamen. En daarnaast had een flink aantal studies betrekking op supplementen met zeer hoge doseringen, die in de winkel niet of nauwelijks verkrijgbaar zijn.

Bron: www.vitamine-info.nl

Laatste mededeling:

01-03-2010

Boek: Gezond eten voor je ogen

Lees meer


weekmenu's:

Weekmenu 1

Weekmenu 2

Weekmenu 3

Weekmenu 4

Adobe Reader vereist. Downloaden via onderstaande link.

Voedingsadviesbureau De Winter 2008 © - Algemene voorwaarden - Privacyverklaring - sitemap and links - Webdesign by Eiland 7