
23-06-2008
Vitamine C verlaagt cholesterol
Een dagelijks vitamine C supplement verlaagt het LDL-cholesterolgehalte met circa 5% en het triglyceridengehalte met circa 9%. Dit blijkt uit een meta-analyse van 13 gerandomiseerde klinische studies onder in totaal ruim 400 personen. Het HDL-cholesterolgehalte steeg weliswaar, maar deze stijging was niet significant. De dosering varieerde tussen 500 en 2.000 mg vitamine C per dag en de studieduur van 3 tot 24 weken.
De antioxidantwerking van vitamine C zou het gunstige effect kunnen verklaren. Vitamine C kan oxidatie van LDL-cholesterol tegengaan. Hierdoor blijft LDL-cholesterol herkenbaar voor de LDL-receptoren in de lever, waar het wordt afgevoerd. Ook zou vitamine C de LDL-receptoren kunnen beschermen, wat ook gunstig is voor de afvoer van LDL-cholesterol uit het lichaam. Uit dieronderzoek blijkt dat het aantal LDL-receptoren met 25% kan afnemen bij een tekort aan vitamine C.
bron: journal of chiropractic medicine


