De weegschaal; vriend of vijand?!

Print

We kennen het allemaal wel: zijn we een paar dagen enthousiast bezig met nieuwe eetgewoontes of een nieuw dieet, dan zijn we door het dolle heen als de weegschaal ook een positief resultaat laat zien. Echter wanneer we een periode ‘gezondigd’ hebben zijn we bang voor de weegschaal: valt het mee of is mijn behaalde resultaat gelijk weer weg? De weegschaal kan voor velen een lach bezorgen, maar is soms ook een apparaat dat we het liefst door het raam zouden willen gooien… Herkenbaar? Lees gauw verder! Diëtist Angela geeft in deze blog inzicht in de voor- en nadelen van de weegschaal, maar ook de do’s and don’ts rondom het gebruik van je beste vriend of ergste vijand.

 

Don’ts

  • Afhankelijk van de weegschaal bepalen of het goed gaat of niet

Het is verleidelijk om aan de hand van het resultaat op de weegschaal te bepalen of het goed gaat of niet. Dit is vaak niet realistisch of reëel. Focus je op welke veranderingen je binnen je leefstijl hebt doorgevoerd (van minder suiker in de koffie tot meer beweging). Verandering heeft nou eenmaal tijd nodig en dat heeft het lichaam ook. Het gewicht volgt vanzelf, zolang je maar zeker weet van jezelf dat de veranderingen die je doorvoert een positief effect hebben op je gehele leefstijl.

  • Meerdere keren per week wegen of zelfs per dag

Je bent appels & peren aan het vergelijken, dit werkt niet en het vertelt je helemaal niks. Je kunt hier geen conclusies uit trekken, maar het kan wel een behoorlijke invloed hebben op je humeur. Kortom: probeer dit te vermijden!

  • Meerdere weegschalen gebruiken

Ook hierbij geldt dat dit appels met peren vergelijken is. Probeer 1 weegschaal aan te houden. Elke weegschaal kan nou eenmaal afwijken van een andere. Zorg ervoor dat de batterijen goed zijn en je de weegschaal op dezelfde plek zet. Ook dit beïnvloedt de betrouwbaarheid van de meting!

  • De saboterende gedachten de vrije loop laten na een weegmoment

‘Geen resultaat!, dan kan ik net zo goed stoppen?’, ‘Maar een kilo verschil, heb ik daar nou zoveel voor laten staan?’, of ‘De schade is wel meegevallen, ik kan dus best vaker…’

Pas op voor de saboterende gedachten die kunnen opsteken na een weegmoment. Bij tegenvallende resultaten, zorgen deze gedachten dat het verleidelijk wordt om de handdoek in de ring te gooien en weer terug te vallen in het oude leefpatroon. Maar laten we eens eerlijk zijn, wat voor effect zal dat hebben? Mogelijk kom je dan juist in gewicht aan in plaats van stabiel te blijven. Dat het gewichtsverlies nu uitblijft betekent niet dat het niet gaat komen. Je bent NOG niet afgevallen. Gooi je de handdoek in de ring, gebeurt het helemaal niet! Houdt het positief en bedenk helpende gedachten of evalueer je huidige leefpatroon en kijk waar er nog winst te behalen valt.

  • Wees niet obsessief gefocust op de weegschaal

Stress heeft een negatieve invloed op het gewicht. Het verhoogd het hormoon cortisol, wat gewichtsvermindering bemoeilijkt, maar ook de vet- & suikerlust laat toenemen.

Stress kan voortkomen uit verschillende situaties, namelijk hoge werkdruk, persoonlijke problemen, financiële zorgen, maar ook hoge frustraties rondom het gewicht. Kortom: hoe meer de focus ligt op het gewicht, hoe meer dit tegen kan werken. Focus je op de veranderingen die je hebt doorgevoerd & waar nog mogelijke verbetering door te voeren zijn. Nogmaals gewicht volgt vanzelf!

  • Struisvogelgedrag

Wanneer je het moeilijk hebt gehad, op vakantie bent geweest en verwacht dat je gewicht negatief heeft gereageerd, is het verleidelijk om de kop in het zand te steken. Houdt je aan je vaste patroon van wegen, straf jezelf niet af vanwege het getal op de weegschaal. Wees kritisch naar jezelf toe, wat kan anders en hoe? Kop in het zand steken, kan ervoor zorgen dat je door blijft gaan en dat de schade van 1 kilo opeens uitmondt in een schade van 5-10 kg. Dat zou zonde zijn!

 

Do’s:

  • Gebruik de weegschaal om het gewicht te monitoren

Bepaal op welk termijn je je gewicht wil monitoren en wat bij je past. Dit kan verschillen. Bij voorkeur maximaal 1x per week, 1x per maand  of 1x per 3 maanden. Maak hierover een afspraak met jezelf en ga niet vaker wegen uit nieuwsgierigheid of uit angst. 

  • Weeg op hetzelfde moment

Appels en peren vergelijken werkt niet. Een maandag na het weekend waarin mensen vaak wat meer van hun doordeweekse patroon afwijken en bijzondere (eet)gelegenheden hebben is niet te vergelijken met een vrijdagochtend, waarbij het ritme van doordeweeks er goed in heeft gezeten. Hetzelfde geldt dat een ochtend niet te vergelijken is met een avond. Een nuchtere meting is nou eenmaal lager dan na een dag eten, drinken, sporten & mogelijk wordt er meer vocht vastgehouden.

Kortom: kies 1 moment en houdt je daar aan. Bijvoorbeeld elke maandagochtend of juist elke vrijdagochtend.

  • Weeg op dezelfde manier

Net als dat het moment van wegen invloed heeft op het getal van de weegschaal, is de manier van wegen ook van invloed. Probeer ook hierin consequent te zijn. Bijvoorbeeld: Schoon aan de haak en net na het toiletbezoek in de ochtend.

  • Evalueer

Komt het getal op de weegschaal overeen met wat je verwacht had?

  • Ja? => super! Zo doorgaan
  • Niet? => Welke factoren kunnen daar van invloed op zijn geweest?
    • Houd je vocht vast door eventueel (aankomende) menstruatie of warm weer?
    • Is je stoelgang minder geweest en is er mogelijk meer darminhoud?
    • Ben je meer gaan sporten? Mogelijk ben je dan in spiermassa in gewicht toegenomen en ben je vetmassa kwijt geraakt, dit voel je vaak wel aan de kleding, die losser gaat zitten.
    • Zijn er in de afgelopen tijd meer uitschieters geweest? Meer eetgelegenheden of onbewust eetgedrag? Neem je eetpatroon even onder de loep?
    • Hoe voel je je? Minder vermoeid, betere conditie, minder benauwd?

Ook dit laat het effect zien van je doorgevoerde veranderingen!

Merk je dat je het moeilijk vindt om op een goede manier gebruik te maken van de weegschaal of wil je hulp bij het veranderen van je leefstijlpatroon? Neem contact op met één van onze diëtisten. We zijn werkzaam in de regio Noord- en Zuid Holland. De diëtist zit in het basispakket van de zorgverzekering. www.voedings-advies.nl tel: 023 5573344 receptie@voedings-advies.nl.

Reactie toevoegen

Plain text

  • Geen HTML toegestaan.
  • Adressen van webpagina's en e-mailadressen worden automatisch naar links omgezet.
  • Regels en alinea's worden automatisch gesplitst.
  • Toegelaten HTML-tags: <a> <strong> <cite> <blockquote> <code>
CAPTCHA
Deze vraag is ter beveiliging om te controleren of u een mens bent en geen automomatische inzending van dit formulier.
Beeld-CAPTCHA
Voer de tekens in die op de afbeelding worden getoond.

    Bel mij terug

     
    1 Begin 2 Voltooid